نوبت تلفنی

09367777557

گچ گرفتن دست

شکستگی استخوان یکی از آسیب‌هایی است که در هنگام ضربه به بدن ممکن است برای انسان اتفاق بیافتد. بسته به اینکه آسیب وارد شده به استخوان‌ها چقدر باشد، پزشک معالج سعی می‌کند با استفاده از آتل یا گچ نسبت به بی حرکت کردن استخوان اقدام کرده تا استخوان در جای خود جوش بخورد. در این مطلب به طور کامل در مورد فرآیند گچ گرفتن دست صحبت کردیم و روش گچ گیری را به شما نمایش دادیم.

دکتر گچ گرفتن دست

زمانی که استخوان دست می‌شکند یا پیچ می‌خورد، بهترین گزینه برای درمان گچ گرفتن می‌باشد. دکتر گچ گرفتن دست، استخوان شکسته شده دست شما را در موقعیتی قرار می‌دهد و با گچ گرفتن، از بافت نرم دست شما محافظت می‌کند. برای تشخیص شکستگی یا مشکلات ایجاد شده برای دست، بهتر است به یک فوق تخصص جراحی دست مراجعه نمایید تا روند بهبود دست شما دقیق تر و با خیال راحت انجام شود. با گچ گرفتن دست می‌توانید تا حدودی جلوی تورم، درد و انقباض عضله دست را بگیرید. البته برای تشخیص به کارگیری گچ یا آتل، باید حتما به بهترین دکتر گچ گرفتن دست مراجعه نمایید.

دکتر گچ گرفتن درست، استخوان های اسیب دیده شده و شکسته شده را در جایی قرار می‌دهد تا زودتر بافت آن‌ها ترمیم بشود.

دکتر-گچ-گرفتن-دست2

نحوه گچ گرفتن دست

برای گچ گیری دست ابتدا همکار پزشک، دست را در موقعیت مناسبی قرار می‌دهد و سپس دکتر گچ گرفتن دست رول گچی را در یک لگن مملو از آب قرار می‌دهد تا گچ با آب خیس شود.

بعد از خیس شدن گچ با آب، دکتر گچ گرفتن دست نوار گچی را دور دست به طوری می‌پیچد که دست زیر گچ در معرض فشار گچ قرار نگیرند. معمولا برای انجام این کار از ویبریل بیشتری استفاده می‌کنند تا فاصله بین گچ و دست بیشتر شود و جایی برای تورم در زیر گچ وجود داشته باشد.

قبل از گچ گیری دست برای اینکه گچ با دست در تماس نباشند، از یک جوراب نخی مخصوص بنام استاگینت یا نوار پنبه استفاده می‌کنند.

نوار های گچی طی چند دقیقه محکم می‌شوند و گچ یا فابرگلاس، دور تا دور دست را مثل یک قالب می‌پوشانند. سفت و محکم شدن فایبر گلاس یک ساعت و گچ چند شبانه روز طول می‌کشد که در این مدت نباید روی گچ پوشانده شود.

نحوه-گچ-گیری-دست

بررسی گچ گرفتن دست با فایبرگلاس

گچ پلاستیکی همان قالب فایبر گلاس است، فایبر گلاس یک ماده کامپوزیت است که از فیبرهای رزین و شیشه تشکیل شده است. فایبرگلاس جدا از سبک بودنش، بسیار مقاوم نیز می‌باشد که همین ویژگی آن باعث شده تا جایگزین خوبی برای گچ باشد.

از فایبر گلاس نواری با عرض‌های مختلف  برای گچ گرفتن دست استفاده می‌شود. دکتر گچ گرفتن دست با پیچاندن این نوارها، قالب محکمی در اطراف دست ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از مزایای فایبرگلاس، جلوگیری از مانع شدن اشعه ایکس می‌باشد. این مزیت کچ فایبر گلاس باعث می‌شود تا به راحتی رادیوگرافی استخوان دست انجام شود.

مدت زمان بهبود شکستگی دست

مدت زمان ماندن گچ بر روی دست بستگی به آسیب و شدت ضربه وارد شده به دست شما می‌باشد، ولی در اکثر اوقات مدت زمان بهبود دست حدود ۶ الی ۸ هفته می‌باشد.

پوکی استخوان باعث می‌شود که دست زودتر بشکند و دچار شدت آسیب بیشتری نیز بشود، در این صورت احتمال ماندن دست در گچ بیشتر می‌شود.

مدت-زمان-بهبود-شکستگی-دست

علائم خطرناک در گچ گیری دست

هنگامی که دست در گچ می‌باشد علائمی وجود دارد که نشان دهنده بروز علائم خطرناک می‌باشد که در این صورت حتما باید به یک فوق تخصص جراحی دست مراجعه نمایید تا دست شما را بررسی و چک نمایید.

در پایین چند مورد این این موارد را برای شما شرح داده‌ایم.

  1. احساس سوزش پوست در زیر گچ
  2. از دست دادن توانایی انگشتان دست یا خود دست
  3. ایجاد تورم در دست
  4. بی حسی در دست
  5. سوزن سوزن شدن دست
  6. داشتن تب بالای ۳۸ درجه
  7. تغییر رنگ انگشتان دست
  8. افزایش درد یا سفت شدن گچ

اگر هر کدام از موارد بالا در هنگام گچ کردفت دست برای شما به وجود آمد، باید فورا به یک فوق تخصص جراحی دست مراجعه نمایید. زیرا ممکن است فشار بیش از حدی در حال وارد شدن به دست شما باشد و همین امر باعث می‌شود که خونرسانی به دست شما به خوبی انجام نشود و دست شما سیاه بشود.

اگر در این مواقع به دکتر گچ گرفتن دست یا یک معالج مراجعه نکنید ممکن است با مشکل سندروم کمپارتمان مواجه شوید. در این مواقع ممکن است پزشک لبه‌های گچ را باز کند و حتی در بعضی موارد گچ به طور کامل باز می‌شود.

نحوه برداشتن گچ دست

باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید خودتان گچ دستتان را باز نمایید، زیرا ممکن است پوست خود را ببرید یا مانع التیام صحیح دستتان بشوید.

پزشک گچ گرفتن دست برای باز کردن گچ دست شما از روش مخصوصی استفاده می‌کند. اره مخصوص باز کردن گچ دست، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند و باعث تولید گرما می‌شود، ولی به هیچ عنوان باعث آسیب رساندن به دست شما نمی‌شود.

این اره مخصوص لرزش ایجاد می‌کند ولی به طور کلی نمی‌چرخد، اگر در هنگام جدا کردن گچ دست احساس درد کردید، حتما به پزشک گچ گرفتن دست اطلاع بدهید.

نحوه-برداشتن-گچ-دست

کلام پایانی گچ گرفتن دست

گچ گرفتن دست باعث محافظت از استخوان آسیب دیده و شکسته شده دست می‌شود. برای بررسی شکستگی دست می‌توانید به یک فوق تخصص جراحی دست مراجعه نمایید تا در جهت بهبود صحیح دست به شما کمک نماید.

سوالات متداول دکتر گچ گرفتن دست

گچ گرفتن دست چگونه به استخوان‌های شکسته کمک می‌کند؟

دکتر گچ گرفتن دست با قرار دادن موقعیت مناسب و صحیح دست و گچ گرفتن دست در همان حالت، باعث می‌شود تا استخوان‌های شما حالت اول خود برگردد. با گچ گرفتن دست می‌توان از بافت آسیب دیده دست محافظت کرد.

مدت زمان بهبود شکستگی دست چقدر است؟

به طور کلی مدت زمان بهبود دست بین ۶ تا ۸ هفته می‌باشد، ولی باید توجه داشته باشید که این مدت بستگی به اسیب وارد شده با دست شما دارد و پوکی استخوان می‌تواند در جهت کاهش بهبود دست شما نقش موثری داشته باشد.

چه علائمی در گچ گرفتن دست خطرناک می‌باشد؟

در هنگام گچ گرفتن دست علائمی وجود دارد که بعد از دیدن آن باید فورا به یک فوق تخصص جراحی دست مراجعه کنید که این علائم شامل بی حسی در دست، داشتن تب بالا، تغییر رنگ دست و انگشتان، افزایش درد دست، سوزن سوزن شدن دست و انگشتان دست، ایجاد تورم در دست، از دست دادن توانایی انگشتان، احساس سفت شدن گچ می‌باشد.

4/5 - (75 امتیاز)

دریافت نوبت معاینه

برای دریافت نوبت می‌توانید از طریق دکمه‌های زیر اقدام نمایید.

مطالعه بیشتر

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
اگر سوالی دارید، برامون بنویسیدx