نوبت تلفنی

09367777557

دست درد عصبی

استرس و درد عضلات

بین استرس و درد عضلات یک رابطه مستقیم وجود دارد. دردهایی که ناشی از استرس هست به طور قابل توجهی روی مفصل بدن تاثیر می گذارد. درد عصبی یک نوع هشدار است. این درد ممکن است در هر قسمتی از بدن تاثیر گذارد و ایجاد درد کند. دست درد عصبی هم یکی از ناراحتی های دست است که در اثر ناراحتی اعصاب و اختلال در عصب به جود می آید. بهتر است که استرس و مشکلات ناشی از آن جدی گرفته شود و به فوق تخصص جراحی دست مراجعه شود.

اضطراب و استرس
اضطراب

اضطراب چیست؟

واکنش عمومی سطح روان انسان به عوامل محیطی و بیرونی که فشار زا هستند بستگی دارد. اضطراب سطح هورمون کورتیزول را افزایش می دهد و بدن را برای واکنش های موثر آماده می کند. ترشح زیاد این هورمون به مشکلات دیگری می انجامد. ار این مشکلات می توان به مشکلات جسمی و روانی و در نتیجه درد مفاصل اشاره داشت. شرایط روانی اثر زیادی بر روند سلامتی بدنتان دارد و رابطه ای مستقیم را دارد.

اضطراب و دردهای مفصلی

درد مفصلی یک درد جسمانی است که در هر قسمتی از بدن ممکن است که اتفاق بیافتد. خیلی ها هنگام دردهای عصبی مثلا دست درد عصبی به دنبال عوامل فیزیکی هستند. ولی هیچ علتی پیدا نمی کنند زیرا درد ناشی از اضطراب و ناراحتی اعصاب است. دردهای مفصلی اگر هیچ دلیل پزشکی نداشته باشند می توانند در اثر استرس و اضطراب و ناراحتی اعصاب باشند. کنترل استرس و کم شدن ناراحتی اعصاب می تواند به درد های مفصلی ناشی از آن کمک کند.

بدن  ما به موقعیت های استرس زا و عصبی زا واکنش نشان می دهد. با ایجاد یک ناراحتی عصبی ممکن است که در معده تان سوزش ایجاد شود و یا قلب تیر بکشد، این ها واکنش های یک ناراحتی عصبی است. گاها این اضطراب ها ممکن است به شانه هم برسند. در این صورت بهتر است به فوق تخصص جراحی شانه مراجعه نمایید.

گاهی عوامل استرس زا کوتاه است و بعد از زمان کوتاهی بدن به حالت خودش باز می گردد ولی گاهی هم این تنش های عصبی کوتاه مدت نیستند و ممکن است برای دوره ای طولانی در یک شرایط مزمن یه سر بریم. اگر راهی برای حل مشکلات استرس و عصبی خود پیدا نکنید، ممکن است که مشکلاتی مثل آسیب به مفاصل و درد و تورم ناشی از آن به وجود آید.

التهاب در مفاصل دست
التهاب در مفاصل

دست درد عصبی

دست درد عصبی یکی از انواع بیماری ها و اختلالات در روند سلامتی دست است. این درد می تواند در اثر فشارهای روحی و ناراحتی های عصبی به وجود آید و تشدید شود. از علائم دردهای عصبی در دست درد عصبی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد
  • حساسیت
  • خواب رفتگی
  • گزگز کردن
  • احساس سوزش
  • سوزن سوزن شدن
  • ضعف
  • بی حسی
  • به ندرت احساس سرد شدن

درد مفاصل دست که ناشی از اضطراب باشد، ممکن است به دلایل مختلفی شکل بگیرد. حملات اضطراب بر استرس بر تمامی حرکات بدن مثل نشستن، بلند شدن و دیگر فعالیت ها تاثیر می گذارد.

تاثیرات استرس بر دست درد عصبی  

اضطراب و استرس و ناراحتی هایی که با تنش در روان در ارتباط هستند درمان های خاص خودشان را دارند که بعد از تمرکز بر آرامش ذهنی خود بهتر است راه کارهای زیر را پیش گیرید.

التهاب با استرس

استرس و ناراحتی های عصبی تا جایی پیش می رود که ممکن است در بدن و قسمتی از بدن مثل دست ها ایجاد تورم و التهاب کند. التهاب در بدن هم که به علت استرس واکنش التهابی است که باعث کاهش توان حرکتی در دست را می شود. خشکی و سفتی در مفاصل و دردهای مفصلی را ایجاد می کند و حرکت دست در اثر دست درد عصبی دچار اختلال می شود.

تنش عضلانی در دست

استرس در بلند ودت ایجاد تنش عضلانی می کند. این اتفاق باعث می شود که سفتی عضلانی ایجاد شود. در نتیجه عضلات مجبور می شوند که سخت تر کار کنند. افزایش فشار بر مفاصل که بر اثر ناراحتی عصبی ایجاد می شود باعث ناراحتی و اختلال بیشتر در مفاصل دست و حرکات دست می شود.

درمان دست درد عصبی

وقتی با استرس و دردهای مفصلی دست درگیر هستید بهترین کار این است که فشار و تنش را از خود دور کنید. راه هایی را پیش بگیرید که تنش های عصبی را از خود دور کنید. برای کاهش درد مفاصل دست در اثر استرس می توانید راه های زیر را پیش گیرید.

راه های درمان درد عضلات دست

استفاده از نمک فرنگی

یک حمام آرامش بخش با نک فرنگی و یا سولفات دو منیزی می تواند به تسکین درد عضلات کمک کند. این نمک ها دارای سولفات و منیزیوم هستند که به کم شدن التهاب در بدن کمک می کند و می تواند در رفع ناراحتی عضلات دست موثر باشد.

استفاده از کمپرس گرم و سرد

یک رویکرد داغی و سردی می تواند به کاهش دردها کمک کند. ژل های درمانی هم درکاهش درد و تورم موثر هستند به این ترتیب که روی مفصلی که درد می کند به مدت ۲۰ دقیقه کمپرس گرم را روی آن بگذارید. سپس کمپرس سرد را به مدت ۲۰ دقیقه روی همان مفصل بگذارید تا درد تسکین یابد.

داشتن فعالیت بیشتر

استرس و ناراحتی های عصبی ممکن است که شما را از بین رفتن باز دارد و علاقه ای به انجام فعالیت های ورزشی هم نداشته باشید. اما این مورد بسیار مهم است که نداشتن تحرک، عضلات را سفت و سخت می کند و درد عضلات و دست درد را افزایش می دهد. بهتر است اگر تصمیم به انجام فعالیت های ورزشی گرفتید تا درد عصبی عضلات را کاهش دهید بهتر است که یک پزشک و یا فوق تخصص جراحی دست را در جریان بگذارید.

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم
توجه به رژیم غذایی

با یک تغذیه صحیح از دردهای مزمن پیشگیری کنید. از غذاهایی استفاده کنید که تورم و درد را از مفاصل می کاهند. التهاب مزمن در نهایت به مرگ بافت می انجامد.

غذاهای سرشار از امگا ۳، دانه های چیا و ماهی های چرب مثل سالمون، گردو و برخی مواد مفید دیگر در کم کردن درد و التهاب در مفاصل بسیار اثر چشمگیری را دارند.

ماساژ مفاصل

انجام ماساژ توسط افراد متخصص برای کاهش درد های عصبی مفاصل می تواند سودمند باشد. هنگام ماساژ بهتر است که انگشتان دست را به سمت قلب حرکت دهید.

مصرف دارو

اگر روش های غیر دارویی موثر واقع نشود بهتر است که از داروهای التهاب غیر استروئیدی مثل پروفن با تجویز پزشک استفاده کنید تا درد و تورم در عضلات کاهش یابد.

سخن آخر

در پایان بهتر است به عنوان حسن ختام مطلب بگوییم که در درجه اول برای کاهش دردهای عصبی در بدن و یا دست درد عصبی، استرس را از خود دور کنید و سعی در آرامش روانتان داشته باشید. انجام فعالیت های ورزشی به ایجاد آرامش و رفع تنش در افراد کمک زیادی می کند. در شیوه زندگیتان تغییر ایجاد کنید و افکار و رفتارتان به جهت مثبت هدایت کنید. مشاوره با یک روانشناس می تواند به آرامش روانتان کمک کند.

[faq title=”سوالات متداول دست درد عصبی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا دست درد عصبی می تواند به قلب درد منتهی شود؟” number=”1″]ناراحتی های عصبی می تواند ریشه اکثر بیماری ها باشد. قلب درد هم می تواند ناراحتی در اثر اضطراب و استرس باشد و به درد دست در سمت چپ بیانجامد.[/faq_item][faq_item title=”منظور از درد دست چیست؟” number=”2″]هر دردی که به علت های مختلف در قسمت آرنج، بازوها و مچ و انگشتان رخ می دهد را درد دست می گوییم. هر کدام از این عارضه ها دلایل و درمان مخصوص به خود دارند.[/faq_item][faq_item title=”درمان خانگی دست درد چیست؟” number=”3″]بهتر است برای کاهش درد تا مدتی با دستتان کار نکنید و اگر این امکان وجود ندارد کارتان را کمتر کنید. حداقل تا چند از دستتان کار نکشید و تا بهبودی آن فعالیتش را کاهش دهید.[/faq_item][/faq]

3.1/5 - (42 امتیاز)

دریافت نوبت معاینه

برای دریافت نوبت می‌توانید از طریق دکمه‌های زیر اقدام نمایید.

مطالعه بیشتر

اشتراک در
اطلاع از
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
9
0
اگر سوالی دارید، برامون بنویسیدx